fredag 30 januari 2009

Själv ( och med massa vänner, flickvän,snus, öl, fotboll på tv, hund och pengar) är bäste dräng

Jag hade nyss en uppenbarelse. I 08-området i trumbizniz sov jag i min gode vän Jakobs ( och Sofies) soffa. 

Kvällen började med några trumvirvlar på Cirkus som förunderhållning till ett av Sveriges piggare rockband. Sedan väl hemma hos tidigare nämnda Jakob fick jag förmånen att träffa hunden Samson som jag tidigare skrivit om. Sällan trodde jag att jag skulle få höra den fantastiskt förortsmässiga mening som kom ur Jakobs mun: " Han e nog mer pitt än staff". Det Jakob syftade på var naturligtvis Samsons mystiska stamtavla. Jakob hade på telefon beskrivit Samson som "aningen intensiv". Samson var mycket riktigt intensiv. Samson äter mellan fem och sex tuggben om dagen. Jakob har klippkort på "SoFo 'r' Pets". 

Nåväl. Jakob, som av naturen är en mycket givmild man, ger mig en present. Filmen "Bondens tid på jorden". Filmen handlar om en bonde, Styrbjörn Ejneby, som bor på familjegården i Hycklinge. Med häst och vagn, utan gifter eller konstgödsel, ger sig Styrbjörn in i kampen om att forma naturen. Man kan säga att det går sådär. Styrbjörn dör i cancer en timme in i filmen. Men fram till dess har Styrbjörn visat på det enda hållbara när ( inte om) ryssen kommer. Självhushållning. 

Efter filmen diskuterade jag och Jakob innehållet. Vi kom fram till att vete är svårt att odla. Vi kom även fram till inte mindre än sex hundraser som är av yttersta vikt att ha omkring sig vid självhushållning. 
* Clumber Spaniel - för att tolla hem fågel under fågeljakt vid vatten.
* Border alt. Jack Russel terrier - för att fixa upp räven ur sitt gryt och ge familjen € till spel och dobbel. Och snus.
* Rhodesian Ridgeback - för lejonjakt.
* Irländsk Setter alt. Strävhårig Vorsteh - för fågeljakt på fält.
* Engelsk Staffordshire Bull Terrier - för barnpassning. Min stundande tatuering kommer innebära att min eventuella avkommas farföräldrar kommer vara aningen frånvarande.
* Berner Sennen hund - för vallning av får som ger så god ost. ( Halloumi)

Viktigt vid självhushållning är även att kläder lappas och lagas på ett snyggt sätt. Det är där Sviskon kommer in. Sviskon har trots allt kvar sitt symaskinskörkort som han förtjänade på textilslöjdsundervisningen på högstadiet. 

 

Inga kommentarer: