tisdag 20 januari 2009

Lugnet Saloon

När och där jag växte upp låg det en saloon som hette "Lugnet". Det var en trevlig anrättning varifrån man sällan gick varken törstig eller hungrig. "Lugnet" fick stänga när jag var sjutton år för någon hade bajsat i en barnvagn i en närliggande trappuppgång. Barnvagnen var naturligtvis tom men ändå skulle det samlas in namn från alla grannar och skickas in till typ stadsdelsnämnden.

En gång såg jag ett brudpar på "Lugnet". De hade inte abonnerat restaurangen utan liksom bara glidit in. På bröllopsnatten. Hon i brudklänning med släp och han i frack. När jag gick förbi några timmar senare, vid stängningsdags, bråkade brudparet med vakten för bruden hade blivit utslängd.

Det finns färre och färre restauranger som kör saloontemat. Nu är det mer roddbåtsreplikor från något flott universitet i England och mindre urgröpta trädkanoter från slaget vid little big horn. Det är väl ok antar jag. Att saker och ting förändras alltså.

Bilden visar förresten inte den nedlagda restaurangen "Lugnet" i Göteborg. Bilden visar Ralph Laurens nybyggda jakt/fiske stuga i norra Maine.

Inga kommentarer: