fredag 17 oktober 2008

Organiserat flum




Det här kommer bli ett långt blogginlägg. Det här engagerar mig verkligen.

Jag har några vänner från den bättre bemedlade stadsdelen Örgryte öster om Göteborg. När vi lärde känna varandra gick vi på gymnasiet. De använde sig av ett uttryck; "organiserat flum". Egentligen inte ett särskilt genialt uttryck. Men ändå bra. Uttrycket användes oftast nedsättande på de som till exempel bara stoppade in framsidan av skjortan i jeansen och på de som hade "glömt" sin ryggsäck och istället bar alla sina böcker i en trave under armen. Även de som inte knutit skorna ordentligt kunde få höra att de hade organiserat flum.

Nu, 10 år efter att jag gått ut gymnasiet, ser jag organiserat flum överallt. Dessutom är jag nog en del av det organiserade flummet. Inte nog med att jag har jeans som från början är slitna, jag har till och med köpt en tröja från Ralph Lauren med färdiga fläckar på. Fläckarna är blå, vita och röda. Tanken är att det ska se ut som om man just bottenmålat båten. Till mitt eventuella försvar kan sägas att personen som sålde tröjan till mig på Ebay hade vikt den så att man inte såg fläckarna. Jag har min mössa lite på svaj och det har nog faktiskt hänt att jag hoppats att byxorna ska hamna lite fel vid skorna ( Se bild). 

En eftermiddag i våras blev jag påkommen av en vän, Dankan. Han bad mig knäppa koftan ordentligt, dra upp ena byxbenet ur kängan och knäppa jackan ordentligt. Dessutom undrade Dankan varför jag hade mössan så konstigt snett. Tack Dankan, du fick mig att inse att mitt organiserade flum gått för långt. 
Visst, jag har ibland för stor skjorta med ena buttondownknappen oknäppt och jeansen är färdigslitna. Men att organisera byxorna i mina Blundstone, där går gränsen.

Jag antar att jag inte vill se nykläckt ut. Att det är därför jag och andra som ibland fuskar med klädernas patina gör för lite saker i vardagen som skulle kunna påverka klädernas skick. Men det måste finnas gränser. Fuskbottenfärg på tröjan är inte okej.

Ang. mössan som sitter snett har det nog mest att göra med filmen "Kanonerna på Navarone" ( Se bild) och med min sjöscoutledare, Rasmus, som alltid hade mössan så. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Örnnästet?