onsdag 4 februari 2009

Mikael Odell, Watanabe och keps utan skärm







Årets fiskesäsong blev kort.
Jag och Kalle åkte ner till sportfiskebutiken i juli och jag köpte ett spö. Efter ett desperat försök nere i hamnen följande dag, i hällregn, tog min medfödda rastlöshet totalt överhanden och vi åkte hem. Två dagar senare tog jag åter sats och gick ner till hamnen. Denna gång till ett ställe som min kompis och sportfiskelegenden Creet hade tipsat om. "Där drar man upp fiskar som ur ett akvarium" sa han. Det var jag och två uteliggare som fäste våra drag och förväntansfullt kastade i krokarna. Jag fick napp direkt. En liten öring satt fast och sprattlade. Nervöst, med de båda uteliggarnas ögon brännandes i nacken, tog jag loss kroken från fiskens mun och kastade tillbaka den i vattnet. Nervöst gick jag hem igen och författade ett stolt sms där jag beskrev dagens fiskeframgång. Det visade sig att 2008 var man tvungen att jobba med mms, och bildbevis, för att bli trodd om man lyckats med något. Ingen trodde på mig.
Nåväl, efter att jag lyckats fånga fisk på egen hand kommer jag ibland på mig själv med att hånle åt de ringlande köerna utanför fiskevagnar och affärer. Kan man inte fånga fisk på egen hand skall man inte äta fisk.
Huvudpersonen i TV4s "Fiskedrag" heter Mikael Odell. Precis som Creet är Mikael en sportfiskelegend. Mitt favoritavsnitt är när han fiskar Nil-aborre i, just det, Nilen. Då sportar Mikael Odell en keps utan skärm. Fashion before function, Mikael?
Om japanen Watanebe har lite känsla ser han till att Mikael Odell blir ansiktet utåt för vinterkollektionen 2009. För som synes på bilderna ovan är det ett tydligt fisketema på kläderna. Nån av snubbarna har till och med så korta byxor att flugfisket kommer gå som på räls. Det enda som saknas är väl kanske en keps utan skärm.




3 kommentarer:

Anonym sa...

Det är nåt fel på returknappen och det är därför det ser ut som om Jerry Forsberg skrivit inlägget. / Oskar

Jerry Forsberg sa...

tjena chefen!! Jerry Forsberg här gillade ditt inlägg om mig!!
men det framgår inte vem du är!!????

kul oxå att du skrivit om samson biceps! för honom har jag kastat en korv i ansiktet på o sen bjudit hem honom på efterfest! hahah

mvh

Unknown sa...

Langa bild på firren....Lögnhals